YOGA - Yin Yoga

Yin yoga is een langzame en rustige vorm van yoga, waarbij de houdingen voor een langere tijd worden vastgehouden (3-5 minuten). Het is dan ook het relatief rustige karakter van een Yin yogales dat de meeste deelnemers aanspreekt.

Het is juist zo fijn doordat je even niet heel intensief hoeft te bewegen, maar juist de tijd kunt nemen voor je lichaam. We beginnen de les met een korte meditatie. Erna volgende verschillende houdingen, deze worden zittend of liggend uitgevoerd. De les wordt afgesloten met een eindontspanning (Savasana).

Breng je eigen mat en dekentje mee. Heb je zelf ´props´ zoals een bolster of blokken, mag je deze ook meebrengen.

Doel

Yin Yoga houdingen en oefeningen hebben als doel om in een specifiek gedeelte van het lichaam weerstand op te zoeken, maar daarnaast de rest van het lichaam totaal te ontspannen. De houdingen die je bij deze vorm van yoga aanneemt zijn vooral gericht op het versterken en het versoepelen van bindweefsel en gewrichten. Ze rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los.

Doelgroep

Voor wie graag een rustige vorm van yoga wil beoefenen. Deze les is geschikt voor jong en oud, voor zowel beginners als gevorderden.

Voordelen

  • Het is een fijne lichaamsbeweging voor wie een zittend beroep heeft. Door de hele dag te zitten belast je de gewrichten en het bindweefsel in je bekken en rug. Je spieren zijn constant aan het werk om je lichaam rechtop te houden. Daardoor verkorten ze. Bij Yin yoga laat je die spieren juist los.
  • In Yin yoga worden posities langer vastgehouden, zo heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen.
  • Je gebruikt je lichaam niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lichaam beter te voelen.
  • Yin Yoga is erg toegankelijk voor beginners.
  • Vind je jezelf een ongeduldig persoon? Dan is deze Yoga stijl echt iets voor jou. Het zal je, naast alle fysieke voordelen, ook helpen om geduld en acceptatie te cultiveren.
  • Verlicht fysieke klachten zoals reuma, artrose, fibromyalgie, artritis en spanningen in je lichaam.

Lesduur

Lesinhoud

10’ Korte meditatie
35’ Staande + zittende houdingen
10’ Eindontspanning

Maandag

20:45-21:45

Sporthal Neeroeteren (De Borg)
Rotemerlaan 36
3680 Neeroeteren

Spiegelzaal